Mic dejul si gustări raw vegan pentru copii (si adulți)

În cabinetul medical, m-am confruntat în ultimele săptămâni de reticența multor mămici și bunici – care sunt disperate de scoaterea lactatelor, ouălelor și mezelurilor din alimentația copiilor – întrucât nu mai au nici o idée ce să ofere acestora la micul dejun și la școală.

În articolul ”Practica, nu teoria” de pe www.centrulnatura.ro – v-am prezentat déjà o mulțime de sugestii pentru pachetele la școală ale copiilor.
În rețetele de ”Crème tartinabile vegane” – aveți alte sugestii cu privire la posibilele gustări rapide și sandwich-uri pentru copii.

Revin cu câteva mici precizări (cu tot riscul repetiției) de rețete rapid de realizat în casă – și care pot fi folosite pentru micul dejun sau pentru gustările de dimineață ale copiilor (dar și adulților) aflați pe dieta de detoxifiere – fără ”otrăvi albe” (zahăr, făină albă și lactate) și fără E-uri (fără mezeluri, fără produse ambalate).

Micul dejun este o masă discutabilă.
Întrucât majoritatea dintre noi – după odihna de noapte – suntem plini de energie (copii în mod deosebit) – micul dejun este o masă INUTILĂ – foarte mulți copii și adulți nefiind foarte bucuroși să servească această masă. O fac doar pentru că ceilalți spun că ”trebuie” – pentru că specialiști au ”decretat” că ”micul dejun este ”cea mai importantă masă a zilei”.
ALIMENTELE NE DAU ENERGIE, NU NE IAU ENERGIE.
Dacă după micul dejun ”clasic” (ou, mezel, cașcaval) sau chiar după cel cu cereale cu lapte – vă simțiți somnolenți, confuzi și vă concentrați greu – înseamnă că aceaste alimente v-au luat din energie și nu au fost cu nimic benefice corpului dv.

Dacă nu simțiți nevoia să luați micul dejun – NU O FACEȚI.
Mulți adulți se mulțumesc dimineața cu un pahar cu apă și câteva picături de lămâie, pe stomacul gol, urmat sau nu de un fresh de fructe (de pepene, de struguri, de măr cu portocală, măr cu mango, de măr cu pară, de piersici etc etc).
Pentru cei mai mulți – aceste lichide sunt suficiente să ”dea drumul” la funcția intestinală (apare scaunul imediat – curățând intestinul de resturile mesei din ziua precedentă) și să ofere corpului energie pentru a începe ziua.
Cu un astfel de ”start” la mic dejun – mulți adulți pot munci fără probleme, fără să simtă foame și oboseală, până la 12.00 – 13.00 sau chiar mai târziu.
Cel mult, simt nevoia de un alt fresh suplimentar la mijlocul zilei de muncă.

Pentru copii – recomandăm la micul dejun un smoothie – care este un amestec de fructe, uneori cu puține semințe sau frunze verzi – făcut la blender.
Consistența acestuia este a unui iaurt – și poate fi făcut mai moale sau mai tare – funcție de dorința copilului.

Cantitatea de smoothie va depinde de dorința copilului – la cei mai mâncăcioși, se pot pune mai multe fructe, la cei mai mofturoși, mai puține.

Exemple de ”iaurturi vegetale” din fructe:

  • 1-2 banane, fructe de pădure (afine, coacăze, cătină, zmeură, mure, căpșuni) și 2-3 frunze verzi (salată, spanac, pătrunjel)
  • 1-2 banane, 1-2 piersici/mango/kiwi/mere/pere și o linguriță semințe susan/cânepă/in/chia
  • câteva bucățele de pepene galben, piersici/mango/ananas cu o linguriță semințe de pin și o bucățică păstaie de vanilie sau puțin praf măcinat de vanilie (iese ca o cremă de vanilie)
  • 2-3 mere galbene (golden) sau pere zemoase și dulci, mango foarte copt și puțină vanilie/scorțișoară

Cu cât fructele sunt mai coapte și mai dulci, cu atât copilul va consuma mai cu plăcere aceste amestecuri.

Se pot face nenumărate amestecuri de fructe (nu mai mult de 3-4 fructe odată – că ies prea ”complicate”) cu/sau fără semințe, cu/sau fără câteva frunze verzi.
Aceste ”iaurturi vegetale” ale dimineții devin o obișnuință și normalul pentru cei care consumă dieta de detoxifiere.

Alături de aceste smoothie-uri – diminețile se pot consuma și sucuri fresh, proaspăt stoarse – din diferite fructe – și/sau legume (exemplu – măr cu morcov, măr cu sfeclă, măr cu țelină sau măr cu guile etc).
Amestecurile se selectează funcție de dorințele și gusturile copilului.

Pentru cei care nu doresc doar fructe la micul dejun (indiferent de formă) – există posibilitatea diferitelor ”sandwich-uri” vegane sau gustări vegane pentru dimineață.

Nu vom folosi pâinea ca și suport – ci vom procura produse din hrișcă, din orez, din porumb sau din quinoa – principalele cereale fără gluten – sau alte tipuri de ”suporturi” pentru tartinare.

  • felii de hrișcă (de la Carefour)
  • crackeri cu hrișcă și semințe (magazine naturiste)
  • foi de orez http://www.asianhomegourmet-online.ro/retete-accesorii-si-cadouri-rice-paper-200g-397.html
  • turtițe de făină de hrișcă, de in, de năut
  • ”clătite” din făină de năut, de hrișcă (cu apă și puțin ulei de cocos)
  • rondele de orez expandat

Alte ”suporturi” pentru tartinare – pot fi felii de castravete, de ardei capia, de gogoșari – sau felii de cartofi copți.

Pe aceste ”suporturi” de tartinare – se pot pune diferite ”crème tartinabile” (pe care le aveți ca rețete tot pe site).

Cea mai interesantă variantă de mic dejun/gustare pentru copii este varianta ”clătitelor” vegane.

Preparați clătite vegane din făina de hrișcă sau năut, ori folosiți folile de orez (ținute în apă fierbinte, pentru rehidratare).
Umpleți aceste clătite cu diferite umpluturi ”fantezie”:

  • buchețele de brocolli, cu morcov ras și sos de tahini (cremă de tahini bio din magazine naturiste/raioane de dietă supermarket-uri – 2 lingurițe cremă tahini, cu zeamă de lămâie și puțină apă – iese o maioneză albicioasă EXTREM DE GUSTOASĂ – cu care se pot servi multe legume!)
  • hummus de năut – aplicat peste clătită – și peste el – bucățele de roșii, ardei, ceapă verde – cu sau fără sos tahini)
  • guacamole (pastă de avocado) cu roșii și/sau bucățele de gogoșari
  • salată de morcov, cu țelină și măr – toate rase
  • salată de varză, albă sau roșie, ori combinație (tocată foarte mărunt – la un procesor alimentar – și amestecată cu un sos de mango-ananas-mărar și ceapă verde). OBSERVAȚIE – legumele crude se servesc tocate foarte mărunt, mai ales copiilor. Majoritatea nu reușesc să mestece bine legumele – și atunci refuză consumul multora dintre ele, dacă nu sunt prelucrate corespunzător!
  • Diferite piureuri vegetale (de mazăre, de linte, de fasole Mung, de fasole Azuki, de cartofi cu dovlecel, de castane cu dovlecel etc)
  • Diferite paste mai ”grase” – precum untul de arahide – sau crema de susan (tahini) emulsionate cu puțină lămâie și apă (pentru ușurința digestiei) sau piure de miez de cocos și puțină apă, ori smântână/brânză de caju
  • Diferite ”brânzeturi vegetale” din tofu – blenduit cu diferite alimente – pentru a căpăta gust atractiv (și aspect de ”brânză topită”). Astfel, poate fi combinat cu roșii, cu ardei capia, cu gogoșari, cu rădăcină de fenicul, cu sfeclă roșie, cu pătrunjel și puțin spanac, cu ceapă verde, cu chimen, chimion, turmeric și curry, cu pastă de tamarind și cu multe altele).

Internetul este o sursă infinită de inspirație pentru cei care caută noi și noi rețete pentru gătit, în varianta ”vegană” – ”raw-vegană”
Iar varietatea fructelor și legumelor este IMENSĂ – mai ales în această eră a globalizării, în care ne sunt disponibile resursele din puncte îndepărtate ale globului, fără să trebuiască neapărat să călătorim acolo.

IMPORTANT PENTRU ALIMENTAȚIA COPIILOR:

  • Observați întotdeauna ce PLĂCERI și AVERSIUNI au copii. NU FORTAȚI NICIODATĂ UN COPIL SĂ CONSUME UN ALIMENT PE CARE ÎL REFUZĂ. De cele mai multe ori – copilul refuză un aliment când corpul lui NU ARE NEVOIE în acel moment de el (sau chiar i-ar putea face rău). Chiar dacă adulților li se pare că TREBUIE să consume anumite alimente – corpul copiilor are INSTINCTE NATURALE și se apără din răsputeri de orice rău venit din afară
  • NU PĂCĂLIȚI COPIII – oferindu-le alimentele pe care nu le doresc ”ascunse” în alte mâncăruri – și ”mascându-le” gusturile. Nu faceți decât să introduceți în corp un aliment care va face rău, cu siguranță. Cele mai multe intoleranțe și alergii alimentare sunt provocate de bunici și părinți bine-intenționați – care introduc constant în corpul copiilor lor alimente pe care acesta nu le poate folosi (din diferite motive)
  • Permiteți-le copiilor să aleagă între mai multe variante posibile de mic dejun – nu oferiți o variantă unică ani de zile. Am văzut copiiI care mănâncă lapte cu cereale de la un an la 18 ani! La fel ca adulții care consumă DOAR cafea la micul dejun, timp de 20-30 de ani și se întreabă de ce suprarenalele lor nu mai funcționează, când ajung la 40-50 de ani!
  • Mâncați la masă împreună cu copii. Nu-I lăsați singuri, separați – și dv consumați altceva. Copilul va dori întotdeauna ceea ce consumă adultul, mai ales ceea ce consumă mama. Nu ceea ce i se pune lui în farfurie.
  • Alimentele procesate (blenduri, fresh-uri, supe, piureuri, legume tăiate la procesor, foarte mărunt, pentru salate) se digeră mult mai bine și rapid – decât bucățile de alimente (fructe și legume). Mențineți aceste alimente ”procesate” cât mai mult timp în alimentație – pentru a oferi intestinelor variante ușor procesabile/digerabile/asimilabile de vitamine și minerale.
  • Curățați coaja la fructe și legume. Oricât de mulți nutrienți ar exista și în cojile alimentelor proaspete – tot acolo se concentrează și pesticidele, substanțele chimice și cele din ”ploile acide” ale planetei noastre poluate. Mai bine vă luați măsuri de reducere a substanțelor care intră în corp, decât să dați de lucru suplimentar mecanismelor de detoxifiere ale ficatului (și așa, supra-solicitate).
  • CopiiI nu mănâncă mult (cu excepții). Susțineți-le independența, învățați-i să mânânce singuri – să decidă ei când se opresc și mai ales – învățați-I să facă pauze între mese. Să știe ce este senzația de foame și să mănânce cu foame. Nu îi îndopați continuu – nu le dați în gură – și nu le oferiți mâncare. Lăsați-I pe ei să ceară, când au nevoie. Să învețe legăturile între senzația de foame – pregătirea mesei și consumul alimentelor – învățând RĂBDAREA = o virtute omenească greu educabilă (ce lipsește multor adulți!).

Folosiți mesele pentru a învăța copilul despre Natură, despre respectul față de animale (explicați-le că nu este bine să ne mâncăm prietenii /animale – că există destule plante pe suprafața PĂmântului care ne pot hrăni).

Deveniți cu toții mai înțelepți – folosind alimentația VIE, cu fructe și legume – pentru a cultiva ”partea umană” în copii noștri – și a micșora ”partea animală” (care vine cu lăcomia, cu instictele și cu fricile).
Partea umană înseamnă COMUNICAREA, COMPASIUNEA, ÎNȚELEGEREA ȘI IUBIREA.
IUBIȚI-VĂ COPILUL ȘI ÎNVĂȚAȚI-L SĂ RESPECTE ȘI SĂ IUBEASCĂ LUMEA VIE DIN JUR – IUBINDU-SE ÎN ACELAȘI TIMP PE SINE!