Înghetată ”sănătoasă” raw vegan

Dintotdeauna mi-a plăcut înghețata.
A fost dulcele preferat al copilăriei mele – și cauza celor mai multe dintre problemele de sănătate ale vieții mele.
Explicația tuturor a fost că ”recele” dăunează gâtului meu.

Ulterior – după ce am studiat mult – am aflat că problema cu înghețata nu este atât ”recele”, cât mai ales compoziția acesteia – în care sunt adunate la un loc multe ingrediente nesănătoase – ouă, lactate, smântână, unt sau alte grăsimi, iar la înghețatele moderne – coloranți, emulgatori, îndulcitori și multe alte substanțe chimice dăunătoare.
Înghețatele din magazine nu sunt decât amestecuri de prafuri chimice. Advărate bombe toxice – în care nu se mai regăsesc decât amintiri ale gusturilor vechilor înghețate (nici acelea foarte sănătoase, dar măcar nu atât de ”otrăvitoare”!).

Gătitul creativ a venit cu o mulțime de variante de înlocuitori de înghețată – pe care fiecare persoană le poate adapta și mai mult gusturilor și preferințelor fiecăruia.

Două rețete foarte bune de la doamna Daniela Sorina Barbu din Ploiești.

Înghetată de cacao raw-vegan

Principalele ingrediente: semințe de cânepă, un avocado (copt, moale), miere (după gust), pudră de carob (roșcove) și esență de migdale.
Toate aceste componente se combină într-un blender, până când pasta devine omogenă și cremoasă.
Se ține la congelator 1-2 ore și se decorează cu mugurii de pin și frunze de mentă, înainte de servire.

Înghetată din fructe, caju și cocos

Baza acesteia este formată dintr-o crema obtinuta amestecand in blender caju hidratat (1-2 ore în apă), pulpă de nucă de cocos și o linguriță de ulei de cocos (se poate folosi și o păstaie de vanilie pentru aromă). Toate aceste componente se vor mixa până se obține o pastă omogenă, care poate fi turnată în diferite forme.
Peste această bază se poate pune un strat de ananas tăiat bucăți sau alte fructe preferate de fiecare.
Iar peste fructe, se va pune un al doilea strat din caju hidratat și zmeură, blenduite împreună, cu miere sau sirop de agave, în compoziție.
Ca decor se folosesc coacăze, zmeură și părți din baza de caju și cocos.

inghetata3

Pe fotografie s-a ilustrat cu mierea turnată la final, la servire (dupa ce a fost tinuta la congelator 1-2 ore)

În continuare, vom prezenta alte posibile rețete de înghețată raw-vegan (din experienta Silviei și a mea din această vară)

Înghetată dietetică de fructe

inghetata4Se vor amesteca într-un blender 2-3 banane foarte coapte, un avocado, 1-2 piersici/caise/sau câteva fructe de pădure (afine, mure, zmeură) ori căpșuni, kiwi și câteva lingurițe de miere (sau sirop de agave, pentru îndulcire).
Uneori, am folosit pentru îndulcire curmale (sau bomboane din curmale si cocos, cumpărate de la Carrefour, raionul bio) pe care le-am pus în amestecul de fructe.
Se obține o pastă consistentă care se poate ține în frigider 2-3 ore și servi ușor dezghețată.
Se pot face 2-3 variante diferite, cu fructe diferite – care vor oferi culoare diferită amestecului (roșu, verde, mov/albastru, portocaliu etc) și apoi se pot combina pe farfurie sau într-un vas de servire.

Înghetată dietetică de cacao

inghetata5Se vor amesteca într-un blender 2-3 banane foarte coapte, un avocado, 1-2 lingurițe de cacao bio (sau pudră de carob) și 1-2 lingurițe de semințe susan, semințe cânepă, semințe chia, sau muguri de pin.
Se pune totul în blender și se mixează, apoi la final se adaugă și nuci sau alone crude, mărunțite, înainte de a se pune în frigider, pentru 2-3 ore.
Consistența și aroma acestui amestec va semăna mult cu cel al unei înghețate cu alune din magazine.

Baza pentru înghețate este reprezentată de ”substanțele grase” (grăsimi), care în varianta raw-vegan – sunt:
– avocado – acest fruct deosebit, numit și ”untul vegetal”, care ne va permite să preparăm multiple rețete de fructe și/sau legume.
– laptele de cocos, pulpa de la un cocos proaspăt sau fulgi de cocos rehidratați – a doua sursă naturală de grăsimi ”sănătoase”
– semințele și nucile în stare crudă – rehidratate – și amestecate la blender în compoziție (semințe mici precum cele de cânepă, in, susan sau chia – sau semințe mai mari, precum cele de pin, floarea soarelui, dovleac, sâmburi de caise, migdale sau fistic) sau nuci și alune (toate variantele existente).
Această ”bază” se combină cu diferite ingrediente – cu diferite arome (vanilie, cardamon, scorțișoară, mentă, coriandru, anason, fenicul etc după gust) și cu diferite alte fructe – funcție de gustul final dorit.
Fructele consistente – precum curmale, smochine, stafide și banane, alături de mierea de cea mai bună calitate – asigură ”dulceața” înghețatei.

Iar un blender bun (precum un Vitamix, dar și oricare alt blender) reprezintă un instrument indispensabil în bucătăria raw-vegană.

Și partea cea mai bună din această prezentare este că puteți mânca oricâtă înghețată raw-vegană, în fiecare zi din vară – fără probleme.
Corpul dv va regla ”natural” dorința și plăcerea consumului de înghețată naturală – pentru că la un moment dat – nu va mai dori un anumit gust, o anumită consistență sau o anumită aromă.
Se va ”sătura” de ea.

inghetata6

Cu înghețata ”chimică” – simțurile noastre sunt ”păcălite” și nu mai reacționează – iar aceasta ”intră” în cantități nelimitate – fără un semnal de ”de ajuns”.

Cu alimentația raw-vegană – inclusiv cu dulciurile raw – corpul ”se manifestă” când nu mai vrea (apare fie lipsa dorinței, fie o reacție fizică tip respingere – durere, balonare sau altă tulburare).

Așa că – bucurați-vă de deliciile naturale și permiteți-i și corpului dv să beneficieze de ceva hrănitor și sănătos!

Poftă bună!